onsdag 12. oktober 2011

Potetopptakeren .........en sprø investering.

Jeg hadde lenge drømt om å få min egen potetåker, og hadde riktig nok hatt en liten åker i hagen, men det var mest for å nyte den første nypoteten tidlig på høsten. En åker på 5 x 5 meter monnet ikke, og tenkte mer på noe stort noe. Jeg ble enig med min yngre bror om at vi skulle dyrke poteter sammen, men da måtte det bli en åker på 2-3 mål. Det er så stort at å ta opp potetene for hånd var uaktuelt.Av og til så lurer jeg, for det var nettopp da det så ut til at jeg ble bønnhørt. Jeg hadde tidlig kjøpt en Massey Ferguson 25 diesel, som skulle passe godt til dette. I Sunnmørsposten stod en annonse under Landbruk, som passet meg perfekt. Pent brukt potetopptaker selges Kr.3500,- , men det var også tilføyd at selger kunne være behjelpelig med transport av opptakeren.
Jeg kan bare si at det ble en etter forholdene rask handel usett, for den var i god stand skrev selgeren. Denne handelen gikk i langdrag, for selgeren var på ferie over et lengre tidsrom, men jeg kunne bare hente den når jeg ville.  Noen henting av opptakeren kom ikke på tale før eieren var vel hjemme fra ferie, og pengene kunne betales cash. Det ble slik og da var det langt ut på høsten og is på veiene. Han lovet å kjøre opptakeren til Vestnes med lastebilen han disponerte, og om ikke lenge så var opptakeren eller skal vi kalle den monnstrummet i hus. Det var da jeg først ble oppmerksom på dimensjonene på denne potetopptakeren. Den var mye for stor for traktoren min, for den behøvde betydelig større traktor for å dra den. Det gikk etterhvert opp et lys for meg som tilsa at dette prosjektet var en real bom.
Det var mange uheldige omstendigheter som spilte meg et puss denne gangen , men verst var det til slutt å innrømme egen dumskap i at man ikke planlegger godt, og at man kjøper usett.
Hvor ble det av potetåkeren ? Den er forlengst igjenvokst av sitkagran. Potetopptakeren ble solgt til en entusiastisk kar som kunne fortelle at han skulle begynne å dyrke poteter. Han hadde den samme entusiasmen kunne jeg se, og jeg tenkte da han overrekte meg kr.3000,. som han skulle betale for potetopptakeren at måtte han lykkes bedre en det jeg gjorde. Jeg spurte ham til slutt om hvilken traktor han hadde, og da var svaret Massey Ferguson 35 nesten samme traktoren som jeg hadde.
Jeg tenkte bare :"Den samme gamle leksa".

1 kommentar: