torsdag 21. juli 2011

Mitt første krystallapparat.

Ideen fikk jeg da jeg leste en beskrivelse om krystallapparat i en radiokatalog, og hadde hørt mye snakk om dette vidunderapparatet som noen klarte å bygge under krigen. Da var det forbud mot å ha radio, så kunnskapen om dette apparatet var god i bygda. Min mentor var "Kalla" på svingen, for han var bygdas geni og hadde til og med bygget flere radioer allerede. Etter en "short brief" hos ham så var jeg klar for et prosjekt som gav meg mange hyggestunder i marka med et lite telt og det eiegode krystallapparatet mitt, for det var bedre en noen radio jeg viste om.
Bestilte det gjennom en el.katalog og fikk det sendt med alle byggebeskrivelser og tilbehør. For et prosjekt det var, og jeg med min trang til å fikse på ting og tang var som i en rus av spenning.
Selve kassen til apparatet laget jeg på sløyd med de riktige mål, og etterhvert monterte det ferdige apparatet i denne fantastiske fine kassa jeg hadde laget.  Resultatet var over all forventning d.v.s. utrolig fint syns jeg, og kan ennå huske den intense spenningen da jeg skulle prøve det for første gang. Koblet en solid antenne , og ordentlig jordingsanker til krystallapparatet og så var det høretelefonene montert på plass. Da var det bare å søke med krystallen til du fikk inn stasjonen, og det var full klaff. For en lyd det var i dette lille vidunderet, og ble helt opp i skyene fornøyd med dette. Men  best av alt var at dette apparatet hadde jeg laget selv 12 år gammel og kjøpt det for egne oppsparte penger.
Det er unødvendig å fortelle at den sommerer så ble det mye turer ute i det fri, og krystallapparatet var med overalt godt forvart i den lille røde ryggsekken min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar