fredag 4. november 2011

Røy og ørretfiske på Kongsfjordvannet.

Det ble mye arbeid og mye fritid denne sommeren i Kongsfjord. Jeg arbeidet bare på bruket når behovet var størst d.v.s. etter at en båt hadde vært iland for å levere fisk. Når det meste av fisken var kommet på fiskehjellen, lokalene spylt rene og alt var klart for ny båt ble jeg dimmitert. Når vi hadde noen dager fri var Kongsfjordvannet en fin plass å forsøke fiskelykken. Nå var ikke jeg noe erfaren i å fiske i fjellvann, men det var mye fisk i vannet og ingen kunst å få fisk der. Jeg brukte en riktig lang bambusstang med ca.5 meter sene og angel i enden. Noen brukte dupp, men den skremte fisken sa de, så det var best uten. Da var det bare å gi seg ivei, og etter en spasertur på ca. en time var vi vel fremme. Det som gjorde disse turene til en tålmodsprøve var mygg, store mengder mygg også. Uten mygghatt var du mest som fortapt, så det var standardutstyr på disse turene. Vi fikk da fisk, mest røy, men aure var det også i dette vannet. En mann fra bygda viste oss hvordan det skulle gjøres. Han fisket 10 -12 røy  på ca. en times tid. Store feite røy som folk sørfra hadde regnet som det reneste eventyrfiske. Der var dette bare matauk og ikke noe annet. For meg var disse kveldene på vannet det reneste eventyr, og jeg har aldri senere opplevd maken til fiske her sør i noe vann.  Dette stedet var ideellt for en sulten sportsfisker fra sørnorge, det er helt sikkert. Mye spenning, variert med fisk, men mest røy og ikke for å snakke om store mengder mygg. Her måtte likevel oppskrifta på et vellykket fiske være at man holdt ut med myggen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar