lørdag 10. september 2011

Gullfunn.....................

Jeg hadde som guttunge en livlig fantasi, og hadde lest om gulgraverne i Klondyke på slutten av 1800 tallet som hadde funnet store mengder gull. Da var det naturlig å tenke at gull kunne finnes andre steder også, men om det var en mulighet der jeg bodde viste jeg ikke noe om. Ideen kom etter at jeg hadde besøkt mitt søskenbarn i Ugelvika på Otterøya. Han hadde funnet en masse edelstener i Røberga like ved der han bodde. Kunne han finne slike rubiner helt tilfeldig i dette feltet så måtte det være en mulighet på Harøya også. Tankene modnet seg etterhvert som jeg leste i litteraturen om dette, og om jeg forsøkte å finne noe så hva da? Jeg ville lete etter gull og forsøkte først med en panne, men det var helt håpløst og resultatet var nedslående. På ei øy som mest bestod av torvemyrer så sier det seg selv at gull kan man ikke finne der. Da var det et sannsynlig sted å lete, og det var i fjæra, for der var det mye sand og stein.
Jeg forsøkte å vaske frem gullet, men måtte bare innse at det var feil strategi. Da var det bare en mulighet igjen, og det var inne i steiner. Jeg hadde hørt at man kan finne gull inne i steiner, og dette kunne bli gjennombruddet. Etter en dag med mye steinknusing så var det full klaff. Gull i store mengder, og jeg jublet av glede. Hardt arbeid hadde gitt et resultat raskere en ventet, og jeg undret meg på hvorfor ingen hadde gjort dette før.
"Gullklumpen" som jeg fant tok jeg med hjem, og jeg var i uvanlig godt humør da jeg kunne vise resultatet av dagens arbeid. Planene om hvordan den nyvunnede rikdommen skulle forvaltes var godt i gang.
 På den tid var det en maler i bygda som var hobbyarkeolog og steinsamler, og jeg kontaktet ham med mitt "Gullfunn". Han brakte meg tilbake til denne verden da han konstanterte at gullklumpen var svovelkis, og ikke noe annet. Dette gulleventyret endte opp med en bortimot verdiløs klump med svovelkis, og jeg forstod at jeg måtte tjene penger slik de fleste andre gjorde det. Det var en kortvarig glede, men også en lærdom om at penger oftest tjenes gjennom hardt arbeid. Det finnes naturligvis unntak, for mitt søskenbarn fant trolig en diamant, men om han ikke gjorde det så kan det likevel se slik ut.

1 kommentar:

  1. Hehe, og nå har vi en ny liten gullgraver i familien.. Skal se det blir Sivert som finner den store åra:)

    SvarSlett