onsdag 14. september 2011

Jeg og Ole Harald på fisketur til Jutevannet.

Turer på hytta var det rent mye av, og ofte så var Ole med meg på disse turene. Vi var rimelig godt samkjørt der han laget mat, og jeg arbeidet med utbedring av denne gamle hytta. Vi hadde vært en tur på Misfjordvannet for å fiske, men det var heller dårlig fangst og skrekkelig langt å gå for en da liten gutt.  Det måtte bli en tur uten de store distansene å gå, og så måtte det være en mulighet for godt fiske.
Jeg hadde en tid fridd til Ole Harald om vi skulle ta en helgetur til Jutevannet for fiske og overnatting. Vi ble enig om at det måtte være rimelig vær, for en behagelig tur det ville vi at det skulle være. Det var et omstendelig arbeid med utvelgelse og pakking av utstyr som skulle være med, men da alt var klart så var det alt formye å dra på. Fjelltelt,liggeunderlag soveposer,stormkjøkken og rikelig med mat og gotterier.
Da alt var pakket så var syklene overlesset, men etterhvert så hadde vi  hver vår  ryggsekk pakket til randen.  Skulle tro at vi skulle campe i en uke da vi surret syklene på bilen. Vi kjørte til parkeringen på Ørskogfjellet, og skulle sykle derfra inn mot Jutevannet. Da vi møtte bakkene i Måslia forstod vi at dette var mer som en ekspedisjon, og ikke en fisketur med overnatting. Der fjellveien sluttet er det 3-4 kilometer inn til vannet, og det ble to turer frem og tilbake for å få med alt vi hadde med.
Vel fremme ved Jutevannet så fikk vi reist teltet og ordnet oss riktig så koselig, men da det var helt fantastisk vær den kvelden så ble det lite fisking. Ole badet mest hele kvelden og jeg forsøkte etter beste evne å få en og annen fisk. På senkvelden satte vi ut et lite garn som vi skulle dra morgenen etter, og Ole måtte svømme med en garnil ut til en stein som skulle være endefeste for garnet. Det som skulle være en fisketur ble mer som en tur på stranda, for Ole var lite intresert i å fiske da det var en herlig badetemperatur, og så var det noen jenter på samme alder som var der sammen med forelderne. Langt over midnatt så gikk vi til ro i teltet, og jeg tror at Ole sovnet etter mindre en noen minutter helt utslitt.
Det ble en rolig natt i teltet, og morgenen startet med samme fine været. Det var da først et morgenbad, og så var det frokost. Garnet skulle dras og så skulle vi fiske noen timer utover dagen. Det ble endel fisk, men egentlig så var ikke dette en fisketur, men mer en tur på fjellet for å bade. Koselig hadde vi det som alltid når vi var sammen, og for min del så husker jeg denne turen med Ole som den siste turen da han enda var guttunge. Tiden går så alt for fort, og Ole er ikke guttunge lenger. Jeg forstår ennå ikke hvor det ble av tiden som jeg skulle ønske varte noen år til.

1 kommentar:

  1. Guttene er så heldige som har fått vært med deg så mye på eventyr. Det er noe de kommer til å bære med seg resten av livet:)

    SvarSlett