torsdag 4. august 2011

En ubehaglig opplevelse......

Året var 1967, og jeg var mannskap på hvalfangstskuta "Harøyfjord". Vi skulle opp til Svalbard for å fangste vågehval (minke) på vestsiden langs iskanten. Jeg hadde etter en kort tid i fangst fått en ubehagelig smerte i siden ved navlen på høyre side. Da det forverret seg kontaktet skipperen legeråd i land, for vi var da ved iskanten. Inn til Isfjorden og Longyearbyen var det ikke lett å forsere isen, så han ble anbefalt å gå mot Finnmarkskysten. Av og til finnes det hell i uhellet, for et norsk millitær fartøy var på patrulje i Barentshavet. De satte kursen mot Bjørnøya for å forsøke å møte oss der, men dette fartøyet hadde god fart og møtte oss på nordsiden. Dette området heter Kveitehåla og er  kjent for mange fiskere. Der ble jeg transportert av millitært personell ombord i det fartøyet som skulle seile til Hammerfest. Mannskapet ombord var særdeles fornøyd med denne avstikkeren fikk jeg høre senere, fordi de da fikk ta ut varer på utførsel (avgiftsfrie varer). Dette fartøyet hadde en utrolig maksspeed, og gikk fra denne posisjon og til Hammerfest på 12 timer. Jeg var rimelig omtåket da jeg kom inn på sykehuset, og ble kjørt direkte inn for klargjøring for operasjon. Jeg kan bare huske at en sykepleier sa at nå skulle jeg få sove.  Hun satte ei sprøyte i arma mi, og på et blunk forsvant alt.
Jeg våknet opp og visste ikke hvor jeg var, og hvem som snakket til meg. Det var ingen som jeg hadde sett tidligere, og jeg lurte på hvor jeg var. Det var helt uvirkelig, men etterhvert så klarnet jeg og forstod at jeg var operert, og at jeg skulle være der noen dager. På den tid var sykehuset overfylt, så jeg ble overført til St. Elisabeth klosteret der det bare var nonner som var pleiere.
Der var det godt å være, men på den tid så røykte jeg, og da jeg var kommet til hektene ville jeg ha en røyk. Nei, da fikk jeg avslag, for der i huset var det orden på sakene. Jeg har tenkt på det i ettertid at der fikk jeg som røyker en liten forsmak på det senere innførte røykeforbudet her i Norge. Det endte heldigvis bra den gangen, og jeg fikk reise hjem etter at de hadde tatt stingene etter operasjonen. Etter en  ubehagelig erfaring rikere kjøpte jeg billett med hurtigruta fra Hammerfest til Molde, og på hjemveien sov jeg mest hele tiden. Da fikk jeg tid til å komme til hektene, og etter fire uker sykmeldt så var jeg  tilbake i rimelig god form.

1 kommentar:

  1. Jeg vil anbefale Le_ meridian-finansieringstjenester til enhver som har behov for økonomisk hjelp, og de vil holde deg oppdatert på høye kataloger for ytterligere behov. Nok en gang vil jeg rose deg selv og dine ansatte for ekstraordinær service og kundeservice, da dette er en stor ressurs for ditt selskap og en hyggelig opplevelse for kunder som meg selv. Ønsker deg lykke til for fremtiden.Le meridianfinansieringstjeneste er den beste måten å få et enkelt lån, her er det e-post..lfdsloans@lemeridianfds.com Eller snakk med Mr Benjamin On WhatsApp Via_ + 1-989-394-3740 Takk Du for at du hjelper meg med lån igjen i mitt hjerte, jeg er evig takknemlig.

    SvarSlett