onsdag 24. august 2011

En uvanlig betaling for en tjeneste......

Dette er "Grindgutten" 6 år gammel, og det var på den tid  at han ble utsatt for denne  fatale hendelsen.
Da vi hadde flyttet opp på Jensbakken(navn etter oldefar) så var det ennå grind mellom utmark og innmark. Denne veien var benyttet av oppsitterne på Myklebust, da de skulle i torvmyrene å spa torv. Da det var mest alle som benyttet denne veien, så behøvde man ha en fast "Grindgutt" som hadde ansvar for at grinden ble lukket til enhver tid fordi dyrene som gikk i utmarka kunne komme inn på bøene. Denne jobben var mitt ansvar fordi jeg bodde svært så nær grinda. Det var vanlig at betalinga for hver gang grinden ble åpnet var 10 øre.
Jeg var ofte vel fornøyd med dagens fortjeneste når jeg kunne tjene 50 øre pr. dag. Av og til vanket det uvanlige betalinger, og noen ganger bare et klapp på skuldra til takk. Smågutter liker best penger, for dem var gode å ha når man kom på Samvirkelaget som hadde drops og karameller i bøtter og spann. En dag måtte det uvanlige skje, for en av bygdas da gamle karer kom forbi med hest og kjerre. Jeg var på plass, og grinda sto åpen da han passerte. Det var ikke noe å si på servicen, men så var det betaling da. Han lette vel og lenge gjennom lommene, men fant ikke penger. Han ble noe tankefull etter hvert, men så lyste han opp. Han tok en diger klump brunsukker ut av munnen og gav meg med ordene "ver så god gutt, for dette har du fortjent". Denne mannen tygde i tillegg skråtobakk også så bare det var ekstra motbydelig.
Det er unødvendig å si hva jeg gjorde med denne brunsukkerklumpen, men jeg kan huske at jeg løp rett hjem og vasket fingrene. Etter denne episoden så var det lenge til jeg smakte brunsukker. Jeg ble kvalm hver gang jeg så det til manges forundring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar