onsdag 3. august 2011

En underlig musefelle..............

Jeg hadde et arbeid å gjøre på gamlehytta, og bestemte meg for å benytte helga til dette. Det passet seg slik at småguttene var på besøk, og de ville jeg naturlig vis ha med. Dette var på ettersommeren og guttene var 4 og 6 år gamle, og full av virkelyst. Det hadde vært en del fantasering om ville dyr og hvordan man kunne fange dem. Det var en tid da de var veldig opptatt med feller, første jobben var å lage ei "Grisefelle", som guttene la mye arbeid i, for maken til felle har ikke jeg sett. Det var rikelig med snubletråder, renneløkker og annet fangstutstyr som bare guttene forstod seg på. Fellene var så fantasifulle som bare gutter på 5-6 år kunne finne på, og den påfølgende plan for en vellykket fangst snakket de høylytt om.
Jeg var i mine egne tanker for jeg var travelt opptatt med å reparere verandagulvet og  rekverket på verandaen, men hørte at de to karene hadde begynt å arbeide med et nytt prosjekt.
De holdt på å lage en musefelle som var meget enkel. Ei plastbøtte med noe mat i bunnen, og en gangbro med en matbit på enden som skulle vippe over når musa gikk ut på enden for så å falle ned i bøtta.
Jeg lo godt av denne patenten og tenkte ikke mer over dette prosjektet. Noen dager senere hadde jeg et ærend opp på hytta for å gjøre ferdig arbeidet jeg hadde påbegynt. Stor ble mine øyner da jeg skulle ta inn bøtta som guttene hadde lekt med, for i bunnen lå det en død mus, badet i 10 cm vann. Det hadde vært regn om natten, og musa hadde fått en forferdelig skjebne, for den hadde druknet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar