onsdag 18. mai 2011

En 17. mai som vil bli husket.

Jeg kan huske at 17. mai i min barndom var å gå i tog med en masse flagg, og så var det alle lekene på idrettsplassen. Det jeg husker spesielt var leker og konkuranser der gamle damer og menn(35 år)  konkurerte i sekkeløp, og å løpe med egg på skje til barnas underholdning.
Etter at lekene var avsluttet så var det en tur hjem , for senere å delta på festen på ungdomshuset Solvang.
Det man husker fra barndommen er ofte positive opplevelser, og så husket man at det var bare fint vær hele tiden og nesten aldri en regnværsdag.  Det skulle komme feiringer som ikke var helt lik de jeg tok del i som guttunge hjemme i Sandøy kommune på Romsdalskysten.
Jeg hadde rukket å bli noen år eldre, og var på fiske i Barentshavet. Det passet seg slik at vi skulle iland for å levere fangsten i Båtsfjord i Finnmark, og vi ankom havna den 16. mai. Da fikk vi innvilget landlov til over den 17. mai for uvær hadde det vært i flere dager med vind og snø.
Det var en spesiell 17.mai feiring litt ulik den jeg var vant til fra tidligere, for foran barnetoget kjørte en brøytebil for å fjerne det meste av snøen i gata. Det hadde iløpet av natten snøet en 50-60 cm nysnø, og gatene var ufremkommelig.
Man kunne tro at dette ville legge en demper på denne feiringen, men til vår store forundring så var dette mer som  forventet at dagen kunne bli.
Etter at alle tilstelningene nede i sentrum var ferdig, så var det fest på "Skansen" et lokale som var samlingstedet i Båtsfjord på den tid. Kan bare si at dette var en feiring der stemningen var på topp blant store og små. For oss "søringan" var det noe spesielt å feire 17. mai i heftige snøbyger, vind og mer en 50 - 60 cm nysnø.
Etter endel år i Finnmark så lærte jeg at ikke noe sted i Norge kan det være så dårligt vær om sommeren som der, men en uke eller to senere så kunne kunne været endre seg til noe som lignet  på tropesommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar