lørdag 7. mai 2011

En lite tilbakeblikk ......

Alkohol er så mangt rundt om på jorden, og mangt et brygg har blitt laget på underlig vis. Jeg kan ennå huske dette maltølet som jeg ble introdusert med som 15 åring. Alle med respekt for seg selv hadde en  kagge som stod og suset borte på løa. Det var bare så inderlig merkelig at ikke et eneste brygg smakte likt, og oppskriftene var utrolig fantasifulle. Vann, sukker og gjær var hovedingrediensen i dette "skvipet", men der slutter likhetene fra den ene til den andre.
Noen hadde ikke tålmod til å bearbeide dette produktet på riktig måte, og da ble det et ordentlig "skvip".
Disse "fuskerakkerne" viste råd når ikke alt hadde gått etter planen og ølet ikke ble sterkt. De tok likegodt og helte i ei flaske sprit på kaggen.  Jeg har aldri  fått den store smaken på øl samme hvor jeg har forsøkt å finne noe som passet meg, og som jeg virkelig likte. Jeg begynte å tro at jeg var unormal som ikke likte øl, for alle mine venner forgudet denne drikken.
Jeg kan huske at jeg har forsøkt, tysk, spansk, dansk og norsk øl, men det er vist noe som ligger bak i hode og lurer, som jeg ikke har blitt kvitt.
Husket at jeg på Red Lion, en pub i Grimsby, etter noen drinker gjorde som alle de andre i denne "bula" kjøpte et stort glass(pint) med sortøl. Jeg husker at jeg slet med dette glasset, og når det endatil var noe gjærsuppe på bånn da sa det stopp tiltros for at jeg var i laglig form.
Neste forsøk var i Godthåb på Grønland. Vi hadde vært iland på et danselokale midt i byen som hete Kristinemuut. Jeg forsøkte meg på en dansk Carlsberg, men det måtte bli baren og noe mere edelt i glasset. Vel ombord igjen den kvelden så hadde det kommet en hel hærskare med grønlendere ombord.
En dame bydde meg på Imjak ett eskimobrygg som flere normenn en jeg har smakt. Du verden sier jeg bare, og det var der og da jeg forsto samenhengen.
Da jeg var helt ung var jeg med på å drikke av en kagge som stod på ei løe, og der var det stup mørkt. Det ble drukket mye og  vel, og jeg syns det var en eiendommelig smak. Da den var tom så viste det seg  at det lå en død mus på bånn av denne kaggen. Man kan bare tenke seg hvordan reaksjonen ble.
Da  jeg drakk denne imjak'en så var smaken fortreffelig lik dette brygget jeg fikk i denne løa mange år tidligere. Jeg ble sikkert oppfattet som  utakknemmelig og uhøffelig, men det går en grense et sted og  den passerte jeg akkurat da :-))

2 kommentarer:

  1. Hahaha.. den var grusom! Best å holde seg til vann:P

    SvarSlett
  2. Det var min første gang i Kristinemuut med skipet vårt i desember 1977. Vi lot oss fylle med øl og slepte deretter noen få kvinner. De peneste var kvinnene som ble født til dansker og eskimoer. Jeg var 19 og liker å tenke tilbake på den tiden i Godthåb.

    SvarSlett