onsdag 11. mai 2011

Et underlig lysfenomen.......

Vi hadde vært på en 9 dagers ferskfisktur til Bjørnøya, og var på vei  tilbake til Båtsfjord i Finnmark. Året var 1962 og april måned. Vi hadde fisket sånn passe, og var på vei iland for å levere fangsten. Jeg hadde rortørn for  autopilot var ikke vanlig på den tid. Det var sent på natta, veldig klart vær med stjerner på himmelen og mye nordlysaktivitet.
Jeg hadde stått og beundret nordlysaktiviteten en stund, og syns den var ekstra fin den kvelden, men helt plutselig så fikk jeg se en lysende kule på himmelen ca.15 grader over horisonten og 15-20 grader om babords baug. Etter noen minutter så kom et lys til opp, og forstod straks at dette var ikke noe nødbluss.Lysene var ca. halve så stor som en fullmåne. Jeg gjorde de andre ombord som hadde vakt oppmerksom på fenomenet, men ingen av oss hadde sett noe lignende tidligre. Vi syslet med tanken på ufo'er, men de burde bevege seg og dette fenomenet stod helt stille.
Vi fortalte om hva vi hadde sett da vi kom iland, men ingen andre hadde sett dette. Etterhvert så ble hele opplevelsen mer eller mindre glemt, og kom i kategori som uforklarlige hendelser.

Noen år senere og hjemme på Harøya fikk jeg se det samme fenomenet, og da var det flere en jeg som så det. Da vi så det denne gang så var forholdene på en prikk lik den kvelden sør for Bjørnøya. Stjerneklart, mye nordlys og to lysobjekt ca. halv så stor som månen, og som lyste sterkt. Noen dager senere fikk vi forklaringen. Norsk forskning på nordlysaktivitet hadde sendt opp to raketter fra Oksebåsen skytefelt på Andøya denne kvelden kunne man lese i avisene.
Det viste seg at russerne hadde drevet denne forskningen fra Murmansk i lang tid allerede, og jeg hadde overhode ikke sett to ufo'er den vårkvelden i 1962.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar