onsdag 18. mai 2011

Et liv i uvitenhet.........

Jeg har ofte tenkt på hvor mye vi utsetter kroppen vår iløpet av livet. Faktorer som røyk, alkohol,lite mosjon, usunne matvaner, dårlig inneklima og ikke minst forurensing. Jeg har tatt del i disse usunne faktorene over alt for lang tid. Jeg fikk heldigvis vett nok til å slutte å røyke da jeg stiftet familie, men har hatt et arbeid som ikke er sunt over lang tid. Et arbeid som har forholdsvis lange arbeidsturnuser, og for min del 25 år med beredskapsvakt.
Tidene har forandret seg de seneste årene, og det har blitt fokusert på et bedre arbeidsmiljø også for sjøfolk. Der har det blitt gjort store forbedringer, og spesielt reduksjon i arbeidstiden ombord, og lengre turnuser iland.
Når jeg tenker på hvordan det var å være fisker og sjømann første tiden jeg var yrkesaktiv, så forundrer det meg at ikke sjømannslegene satte en stopper for det usunne arbeidsmiljø som fanst ombord på båtene på den tid. Jeg husker spesielt at jeg var deltager på et fiskarlagsmøte i Ålesund der en fiskeskipper nesten stolt kunne fortelle at flere av mannskapet hans fikk psykiske problemer etter en linetur på Grønlandsbankene som varte i  6 måneder.
Jeg kan også huske at jeg selv arbeidet på det meste 340 døgn på et år, og med en arbeidstid på fra 12 - 16 timer i døgnet.
Det jeg her nevner er faktorer som vi har vist om, og har kunnet til en viss grad valgt bort, men konkuransen har tvunget rederne til å kjøre en hard linje for å oppnå best mulig økonomi.
Noe som jeg mener er faktorer som vi ikke kunne beskyttet oss mot der jeg drev fiske var faktisk radioaktivt nedfall.
Jeg var på fiske i Barentshavet og Finnmarkskysten fra 1960 til 1964, og det var på den tid da Russerne sprengte et utall atombomber i atmosfæren over Novaja Semlja. Hva jeg har vært utsatt for av radioaktiv stråling er godt at jeg ikke vet, men vi fisket ofte på Østbanken ikke så veldig langt fra spengningsområdene.
Den største bomba som ble detonert var på 50 megatonn. Det vil si mer en 100 ganger så sterk som den som ble detonert over Hiroshima.
Jeg har ikke i ettertid sett noen rapport om målinger av radioaktivitet i området i denne perioden, men regner med at forsvaret hadde interesse av å kontrollere dette. Er rimelig sikker på at det fins hos Russerne og Amerikanerne, men regner også med at vi har målinger for  denne perioden.

Jeg personlig tror at radioaktiviteten ute på havet måtte ha vært meget høye i den perioden, men enn så lenge dette vet jeg ingen ting om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar