onsdag 4. mai 2011

Familietur med M/S"Brand 5" fra Ålesund til Honningsvåg.

Året var 1959 og hele familien skulle reise til Kongsfjord i Finnmark for å være der hele sommeren. Far hadde kjøpt billett fra Ålesund til Honningsvåg med M/S"Brand 5" som på den tid var eid av et rederi i Sykkylven. Ved avgang fra Ålesund var båten full av turister fra hele Skandinavia. Vi fikk en 4 manns lugar, som var på den tid reneste luksusen, men i dag tror jeg ikke den ville ha fått mange stjerner. 4 køyer og en vask med varmt og kaldt vann var alt av luksus vi kunne få, men du verden så koselig det var på denne reisen. Billetten inkluderte full pensjon, og spesielt måltidene var de jeg husker som herlige for jeg vokste mye på den tid og var konstant sulten.
Det måtte bare bli en minnerik tur langs kysten helt opp til Finnmark, for vi ble etter kort tid kjendt med mange av passasjerene og av dem var det mange barn.  Det ble etterhvert mye opphold i den store salongen for det var der all underholdning var, men da dette skipet var drevet av Indremisjonen så ble det mye preget av religion.
På turen så var det ett utall med steder vi var innom, og mange små utfarter i området.
Et høgdepunkt var da vi passerte polarsirkelen, og hele bestningen skulle døpes av Kong Neptun. En veldig morsom opplevelse, og om kvelden så var det utlevering av Polarsirkel Sertifikat.
Minnes godt en gammel svenske som var passasjer ombord.  Han syns vist det ble vel mye religion og bekjennelser på kveldstid så han hadde ett ønske om å få fortelle vitser. Det ble noen kjærkomne innslag i en elles litt grå underholdning med sang av skipets sangkor og taler av kaptein Fauske.
Vi var innom Brønnøysund, Bodø, Harstad, Tromsø, Hammerfest og til slutt Honningsvåg. I Honningsvåg tok vi hurtigruta videre til Berlevåg, og der ble vi faktisk heist i ett nett over i en lekter som satte oss i land for det var ikke havn for annløp på det stedet. Derfra ble vi hentet av far med fiskebåten, og fraktet til bestemmelsestedet Kongsfjord. Dette må jeg si var en halv kinareise, for distansene oppe i nord er store. Distansen fra Tromsø til Kongsfjord er lik distansen fra Tromsø til Ålesund.
I neste blogg vil jeg fortelle om den herlige sommerferien i et lite sted som heter Kongsfjord, der folket levde kun av fiske og fangst.

2 kommentarer:

  1. Husker du hvor lang tid denne reisen tok? Kunne tenke meg å ta denne turen jeg også. :)

    SvarSlett
  2. 6-7 dager mener jeg at det var.

    SvarSlett