mandag 9. mai 2011

En hobby.

Da jeg var liten gutt så hadde jeg en stor interesse for fugler og dyr. Jeg gikk i fjøre og fjell så snart det bød seg en anledning, og meget tidlig så hadde jeg en fuglebok med meg. Tror at interessen ble ekstra sterk etter tiden på Lyngværet, for der var fuglelivet ekstra rikt.
Etterhvert så begynte jeg å samle egg, og samlingen vokste med alderen.  Husker at jeg hadde alke, lomvie og skarv fra Bjørnøya. Stormåse, småmåse og kongemåse fra Kongsøya i Finnmark, og hegre, ravn og grågås fra Lyngværet.
Ja dette ble den store lidenskap etter som samlingen vokste og de virkelige spesielle artene ble med i samlingen. I alt så hadde jeg på det meste 52 sorter egg, og de var pakket i kasser polstret med ærfugldun. Hvert egg hadde en benevnelse påskrevet om hvor de var funnet og hvilken fugleart den tilhørte  med en umoden barneskrift for hver avdeling.
Jeg var veldig forsiktig med denne samlingen, og derfor så hadde jeg den oppbevart mellom bjelkelagene i første og andre etg. i huset vårt.
Da jeg var ferdig med barndomstiden så ble det etterhvert fiske og lenge borte på sjøen. Uheldigvis så ble huset vårt ombygget på den tiden, og bjelkelaget som var delvis åpent i endene ble bygget igjen slik at eggesamlingen ligger fortsatt mellom tak og golv  i 1 og andre etg.
Der blir vel samlingen  liggende til huset en gang i fremtiden blir revet, men jeg har likevel  et lite ønske, og det er å få se igjen denne samlingen som jeg var så glad i.

1 kommentar:

  1. Hadde vært morsomt om samlingen ble funnet en gang ja:)

    SvarSlett