lørdag 26. mars 2011

Fisketuren.

Kan det være mulig at noen mennesker er synsk, eller er det bare en  ren tilfeldighet og overtro dette ? Jeg vil fortelle en historie som gjorde meg usikker, etter det jeg der og da opplevde.
Det jeg skal fortelle bringer meg tilbake til Lyngværet, og folket som bodde der. Jeg er ikke i tvil om at folk som lever i pakt med naturen utvikler evner som vi i 2011 ikke er i stand å benytte oss av.
Hovedpersonen i denne fortellingen er tante Emelie eller "Mellamoste" som vi kalte henne. Det var lenge snakket om at hun kunne se ting vi andre ikke hadde evne til å se, og det var de som var skeptiske til denne evnen hennes.  Onkel Erling  hadde satt ut liner mellom Flatflesa og Lyngværet om kvelden, og morgenen etter så skulle vi få være med ut å dra den inn.
Det var da vi tok tante på ordet for å teste henne, og hennes evner.
Spørsmålet var om hun kunne se hva vi fikk på lina den morgenen? Hun svarte at vi fikk noen uer  og brosmer, men det hun ser best er en veldig stor kveite, ei stor longe og en stor avmagret torsk.
Spenninga var stor på denne turen, men som hun sa vi fikk en stor kveite(55 kg) ei stor longe og avmagret torsk som vi senere måtte kaste, fordi den var  uspiselig, og noen uer og brosmer. Ikke rart at vi ble noe betenkt da vi var på veg til land.
Noen dager senere skulle vi en liten kveldstur  for å dorge, og da fikk hun samme spørsmålet.
Det blir ikke mye denne gangen var svaret, for dere får bare en kjempestor lyr og ikke noe annet. Da vi kom opp i støa sto tante å tok imot oss, og i båten lå det en stor lyr.
Bare tilfeldigheter vil noen si etter å ha lest dette, men jeg personlig mener at det ble alt for mange ganger slike spådommer stemte.  Tror at vi som har levd i støy og ikke i pakt med  naturen har mistet noe underveis.

1 kommentar:

  1. Jeg har hørt mye om mellamoste, og skjønner at hun var et spennende menneske. Skulle ønske jeg også fikk treffe henne. Og forresten - jeg venter i spenning etter historier om fjæra og rakved....

    SvarSlett