tirsdag 15. mars 2011

Konfirmasjon

Hvor har det blitt av alle årene jeg har levd på denne jord. Tiden går bare raskere og raskere til eldre du blir, og livet går over i en eneste stor opplevelse. Jeg vil fortelle om min konfirmasjon, og tiden før og etter denne store feiringen. Du verden hvordan vi menneskene forandrer oss over tid. 1950 og 60 årene var som å leve i en annen verden. Ingen ting er likt, ikke tv,pc,mobil eller Ipod, og alle nyheter fikk du via aviser, radio eller helst sentralborddama på telegrafstasjonen. I 1959 var tiden kommet til meg og mine jevngamle om hvor skulle vi konfirmeres, og det var ikke helt enkelt den gangen, jeg mener det å velge sted, eller rettere sakt kirke og prest.
Problemet var at det på den tid så var det en opprivende debatt om kommunedelingen i Norge, og Myklebust hvor jeg kommer fra tilhørte Haram. Regjeringen v/Sjeikommiteen bestemte at Myklebust skulle overføres til Sandøy Kommune. Da startet problemene, og man kan spørre om hva var problemet. Jo mellom Røsok og Myklebust gikk grensen mellom Haram og Sandøy kommune, og der gikk også grensen mellom bispedømene også.
Vi årets konfirmanter ble stil over for valget om hvor vi skulle konfirmeres. Harøy Kirke som er bare  10 minuts kjøretur unna, eller Fjørtoft Kirke som var på naboøya og hadde særdeles dårlige forbindelser med Myklebust. Hos beboerne på Myklebust var det 90 % av befolkningen som ville fortsatt tilhøre Fjørtoft kirke og Haram Kommune, men vi småguttene viste at vi allerede da kunne ta ett valg uavhengig av våre foreldre og ”bygdajustisen”. Vi valgte Harøy Kirke tiltross for mange protester fra de voksne. Heldigvis så hadde vi en gutt som hadde ”dessertert” og kofirmert seg i Harøy Kirke i 1957, og man kan bare tenke seg hva han fikk høre etter den ugjerningen.
Vi gikk først til konfirmasjonsforberedelser, og så var dagen kommet til konfirmasjon. Kan huske at jeg gruet meg, men var mest glad, for jeg hadde fått en veldig fin konfirmasjonsdress av far og mor fra Solhjell konfeksjon i Molde. Presten vår som da var Jakobsen, var en særdeles rolig mann, gjorde denne dagen til en trivelig opplevelse.  Jeg vil også nevne at det var bemerkelsesverdig få av Haramtilhengere som var møtte opp i kirka. Ikke mange gratulasjoner å få fra de som var for fortsatt tilhørighet til Haram kommune.Vi var som ett lite Gaza i miniatyr uten våpen selvfølgelig. Etter at vi var konfirmerte så ble vi transportert hjem av han ”Busspeder” i en buss som da trolig var fra 1935.
Søndagen etter at vi vart konfirmert så møtte vi en av de mest ihuga Haramtilhengerne,ikke noen gratulasjon der nei, men idet han passerte oss guttene kom følgende bemerkning:”Og her kommer dessertørene”.
Joda det var store problemer de slet med disse "Haramtilhengerne". Noen truet med å flytte fra stedet, og noen fikk problemer da de skulle omregistrere båtene sine. Det var en ”skitjobb” som måtte gjøres. Skal tro hva de tenkte da de malte nye nummer på båtene fra H- til -SØ, det måtte være veldig tungt, men det verste av alt måtte være  latteren til de på den andre siden av ”grensen”.

Ja da, mer enn 50 år har gått og  til alt hell har det blitt ett idyllisk og trivelig øysamfund etter at Myklebust ble overført til Sandøy Kommune. Ordføreren kommer fra Myklebust, og alt ser ut til å være glemt...nesten, men oppi alle disse problemene vår foreldregenerasjon slet med på den tid……konfirmert det ble vi selv om det var i Harøy Kirke.

1 kommentar:

  1. Flott historie! Det er mange på Myklebust som regner seg som sunnmøringer enda. Se bare på hvor mange det er som heier på AaFK:)

    SvarSlett